תקנה 25 לתקנות התעבורה: מדריך להבנת אחריות הנהג והמעסיק

תקנה 25 לתקנות התעבורה

בין שלל סעיפי החוק, תקנה 25 לתקנות התעבורה היא אחת התקנות המהותיות והמקיפות ביותר, אך גם אחת הפחות מובנות. היא אינה עוסקת בחוק יבש, אלא בליבת האחריות המוטלת על כל נהג ונהגת בישראל. הבנתה לעומק חיונית לא רק כדי לעבור את מבחן התיאוריה, אלא כדי לנהוג באופן בטוח, חוקי, ולהגן על עצמכם ועל הארגון שלכם מפני השלכות קשות.

מהו העיקרון המרכזי של תקנה 25?

בניגוד לתקנות ספציפיות (כמו חגירת חגורה או אי-שימוש בטלפון), תקנה 25 היא "תקנת סל" כללית הקובעת כי על הנהג:

  • להחזיק בשליטה מלאה ומתמדת על הרכב.
  • לנהוג במהירות סבירה בהתאם לתנאי הדרך והסביבה, תוך התחשבות בכל סכנה קיימת או צפויה.

התקנה דורשת מהנהג להפעיל שיקול דעת אקטיבי בכל רגע נתון. היא קובעת שהמהירות המותרת בשלט היא תקרת המקסימום, אך לא תמיד המהירות הנכונה והבטוחה.

מהי "מהירות סבירה" ו"שליטה מלאה" בפועל?

כאן טמון לב העניין. התקנה מכירה בכך שהכביש הוא סביבה דינמית, ומטילה על הנהג את האחריות להתאים את נהיגתו למציאות. דוגמאות נפוצות להפרת התקנה כוללות:

  • נהיגה בתנאי מזג אוויר קשים: נסיעה במהירות המותרת בגשם שוטף, בערפל או על כביש קפוא מהווה הפרה, שכן תנאים אלו דורשים האטה משמעותית.
  • נהיגה במצב עייפות: עייפות פוגעת בזמן התגובה ובשיקול הדעת, ולכן נהיגה במצב כזה נחשבת לאובדן שליטה.
  • הסחות דעת: כל פעולה המסיטה את תשומת הלב מהכביש – גם אם היא חוקית לכאורה – עלולה להיחשב להפרת חובת השליטה המלאה.
  • תנאי דרך מורכבים: נהיגה מהירה באזור עם תנועת הולכי רגל ערה, בדרך מפותלת או בסמוך לאתר עבודות בכביש היא הפרה של חובת ההתאמה לתנאים.

מיתוסים נפוצים וחשיבותם למנהלי ציי רכב

  • "אם לא עברתי את המהירות המותרת, אני נוהג כחוק" – לא נכון. במקרה של תאונה, תיבחן השאלה האם המהירות הייתה "סבירה" לתנאים. נהג שנסע במהירות המותרת אך פגע בהולך רגל באזור בית ספר, עלול להימצא אשם בהפרת התקנה.
  • "כל עוד אני לא נרדם, אני יכול לנהוג עייף" – לא נכון. די ב"מיקרו-שינה" של שנייה כדי לגרום לתאונה קטלנית. על מנהלי ציי רכב מוטלת האחריות לוודא שנהגיהם אינם עולים על ההגה בניגוד לתקנות שעות עבודה ומנוחה.
  • "יש לי רכב חדש עם מערכות בטיחות מתקדמות, אני מכוסה" – לא נכון. תקנה 25 מטילה את האחריות על הנהג, לא על הטכנולוגיה. מערכות הבטיחות הן כלי עזר, אך אינן פוטרות את הנהג מהפעלת שיקול דעת.

השלכות משפטיות ותפעוליות על ארגונים

עבור חברות, המשמעות של תקנה 25 רחבה בהרבה. במקרה של תאונה בה מעורב רכב חברה, חקירת המשטרה ובית המשפט תבחן לא רק את התנהגות הנהג, אלא גם את מדיניות החברה. האם החברה קבעה נהלים ברורים לגבי נהיגה בתנאים קשים? האם היא אוכפת שעות מנוחה? האם היא מדריכה את נהגיה לנהיגה מונעת?

התשובה לשאלות אלו קובעת את מידת "האחריות השילוחית" של המעסיק, ועלולה לחשוף את החברה לתביעות קשות ולפגיעה אנושה במוניטין.

סיכום: תקנה 25 כבסיס לתרבות בטיחות

תקנה 25 אינה עוד סעיף טכני, אלא העיקרון המנחה לנהיגה אחראית. היא דורשת מכל נהג להיות "קצין הבטיחות" של עצמו – לנתח את הסביבה, לצפות סכנות ולהגיב בהתאם.

עבור ארגונים, ציות לתקנה 25 אינו אפשרי ללא מדיניות ברורה, הדרכה מקצועית ופיקוח מתמיד. כאן נכנס תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה. תפקידנו ב"תעבורטק" הוא להטמיע את עקרונות התקנה בנהלי החברה, להדריך את הנהגים ולספק לכם את הכלים והשקט הנפשי שהארגון שלכם נוהג לא רק כחוק, אלא באופן הבטוח והאחראי ביותר.

שתף

מדריכים נוספים

יש לכם שאלה?
אנחנו כאן בשבילכם!

צרו עימנו קשר ואנו מבטיחים לספק לכם מענה מהיר ומקצועי ואת מיטב פתרונות הבטיחות בתעבורה לחברה שלכם.